CSS چیست؟

  • CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheet به معنی الگوهای آبشاری است
  • CSS نحوه نمایش عناصر HTML را روی صفحه نمایش، کاغذ و یا دیگر رسانه ها مشخص می کند
  • استفاده از CSS باعث کم تر شدن کدنویسی می شود، زیرا تنها یک فایل CSS می تواند ظاهر چندین صفحه وب را به طور همزمان کنترل کند
  • در روش External (خارجی) کدهای CSS در یک فایل با پسوند css. ذخیره می شوند

استایل دهی به یک صفحه HTML با چندین فایل CSS

یکی دیگر از مزیت های استفاده از کدهای CSS در یک فایل External (خارجی، فایلی با پسوند CSS.) این است که می توان با ایجاد تغییر در این کدها ظاهر همه ی صفحات وبسایتی را که از این فایل برای استایل دهی به صفحات خود استفاده می کند تغییر داد. همچنین می توان از چندین فایل CSS برای استایل دهی به یک صفحه وب استفاده کرد.

در زیر یک صفحه HTML نمایش داده شده که با چهار فایل CSS مختلف استایل دهی شده است. برای مشاهده صفحه HTML زیر با استایل های مختلف می توانید بر روی هر یک از دکمه های "Stylesheet 1" یا "Stylesheet 2" یا "Stylesheet 3" و یا "Stylesheet 4" کلیک کنید:


چرا از CSS استفاده می کنیم؟

استفاده از CSS برای طراحی صفحات وب دلایل متعددی دارد. مانند: طراحی ظاهر و چیدمان عناصر صفحات وب

همچنین با استفاده از CSS می توان مشخص کرد که صفحات وب در صفحه نمایش دستگاه های مختلف (مانند: موبایل، تبلت، کامپیوتر و...) چگونه نمایش داده شوند.


CSS مشکل بزرگی را حل کرده است

در زبان HTML تگ ها هرگز به منظور استایل دهی و فرمت بندی صفحات وب ایجاد نشدند.

HTML تنها برای توصیف محتوای صفحات وب ایجاد شده است، مانند:

<h1>This is a heading</h1>

<p>This is a paragraph.</p>

هنگامی که تگ هایی مانند <font> و صفاتی مانند color به HTML v3.2 اضافه شدند، کابوس توسعه دهندگان وب شروع شد. توسعه وبسایت های بزرگی که هر صفحه آن نیاز به اطلاعاتی در مورد فونت و رنگ داشت، به فرآیندی طولانی و گرانقیمت تبدیل شد.

برای حل این مشکل W3C (کنسرسیوم جهانی وب)، زبان CSS را ایجاد کرد.

با زبان CSS مشکل بالا حل شد و دیگر به بسیاری از تگ های HTML ای که برای استایل دهی صفحات وب طراحی شده بودند نیازی نبود و این تگ ها حذف شدند.


منبع

https://www.w3schools.com/css/css_intro.asp